thehannapanna

thehannapanna

Om bloggen

Läs om fina fräcka framfusiga tokfians fiffiga funderingar, fantasier, fadäser och förehavanden

Tjurig, ok erkänner

Blogg 2009Posted by Hanna Tue, February 10, 2021 20:10:09

Alla har vi ju våra sidor och egenskaper på både gott och ont.

Jag försöker träna mig på att bara veta bäst om mycket. Det är i alla fall bättre än att veta bäst om allt smiley

Ironisk? Jo, men faktum är att om jag vet eller nästan vet att jag har rätt har jag ruskigt svårt att låta bli att påvisa det på ett eller annat sätt. Är det mot enskilda personer försöker jag lämna det och vara så ödmjuk jag kan förmå mig till. Om det däremot riktar sig mot myndigheter eller företag ger jag mig inte förrän de bevisat min felaktighet.

För fyra år sedan blev jag avstängd från a-kassan i samband med att jag tackade ja till ett arbete på 50 % här hemma och nej till ett arbete på 100% på annan ort. Arbetet på heltid var ett drömyrke som jag mer än gärna tagit, men tyvärr blev det ett missförstånd på vägen. Jag sökte jobbet med placering i Sorsele (vilket var möjligt) och områdeschefen i fråga valde att placera mig på annan ort. När detta kom fram var läget helt annars från min sida.

Chefen anmälde mig till a-kassan med avstängning som följd. Jag kände mig orättvist behandlad och började genast att studera mina rättigheter. Efter ett antal brev, överklaganden och utredningar vann jag mitt mål i länsrätten och jag fick tillbaka mina förlorade pengar. Mitt mål blev även prejudicerande.

Nu är det inte bättre än att jag åter hamnat i ett läge där jag strider för mina rättigheter mot företagsjätten Telia. Alltid lär man sig något nytt.

Det hela började för ca 6 månader sedan. Jag hade använt min mobiltelefon som modem och kopplat upp min dator till Internet, detta till ett fast pris per månad. Nu när vi fått luftburet Internet hemma så ville jag minska på kostnaden och endast ha kvar möjligheten att skicka och ta emot e-post till mobilen. Jag fick information att det fanns en tjänst till fast pris för 29 kr/månad där man skickar och tar emot obegränsat med e-post.

Tiden gick och min telefon låg som vanligt och sökte e-post stup i kvarten. Stora chocken kom i oktober i samband med mobilfakturan. Nu pratar vi en kostnad på tusenlappar. Det som kostat var datatrafiken.

Jag ringde Telia ett antal gånger och ingen kunde svara på varför denna kostnad blivit så stor. "Du har legat på Internet när din mobil letat efter e-post" var det svar jag fick. Min följdfråga blev "ja, men kan du vara snäll och förklara vad jag betalar 29 kr/månad till"? Ingen kunde svara. Jag gjorde en felanmälan.

Tiden gick och tillslut betalade jag fakturan eftersom Telia lägger på ränta för varje dag som passerar förfallodatum. Äsch, jag orkar inte bry mig, tänkte jag. Men den där tjurskallen som finns inom mig kunde inte riktigt släppa frågan. Den ploppade upp lite nu och då och irriterade mig mer och mer för varje gång.

Tjurskallen fick mig att gå in på Telias hemsida och vidare till "mina sidor". Där kontrollerade jag aktuell kostnad. Till min förskräckelse såg jag att posten för datatrafik redan rusat iväg trots att jag stängt av e-posten och inte surfat med telefonen.

Åter ett samtal till Telia. Denna gång krävde jag att de skulle stänga ner alla funktioner i telefonen som kunde öka denna kostnad. Jag funderade på alla möjliga orsaker till varför kostnaden blivit så hög. Hade Telia verkligen aktiverat den fasta tjänsten för 29 kr/månad eller hade någon "hackat" sig in på mitt nummer under tiden jag använt den som modem? Man vet ju inte nu för tiden. Ungdomarna som växer upp är ju it-specialister innan de ens hunnit bli torr bakom öronen. Själv lallar man på hit och dit utan att alltid veta vilka knappar man trycker på.

Kring årsskiftet kom en ny faktura utan att jag hört något angående felanmälan. Denna var inte lika hög, men dock tillräckligt för att tjurskallen skulle börja prata klartext. Nu fick det vara slut på pengaflödet.

Jag funderade och funderade hur jag skulle gå tillväga och övervägde att kontakta Sverker på Plus. Men nä, tv får vara för min del. Jag skrev ner händelseförloppet, mina åsikter och min begäran. Detta skickade jag via vanlig hederlig post till Telia. Dessutom gjorde jag för första gången en anmälan till ARN (allmänna reklamationsnämnden).

I min anmälan klargjorde jag att jag vägrar betala en krona till (inte ens samtalskostnad) förrän ansvarig person på Telia kontaktar mig och förklarar varför kostnaden blivit så hög. Jag begärde även att de återbetalar de pengar jag redan betalat för datatrafiken. Dessutom lade jag till ränta på pengarna jag fått ligga ute med. Räntan tog jag mellan tummen och pekfingret, lite över den Telia själv tar på sina fakturor.

Igår tog en man från Telia kontakt med mig. Han frågade om kompletterande information och var tydligt inläst på hela förloppet. Han var seriös och tog mitt ärende på största allvar och skulle se till att hjälpa mig fortast möjligt. Han var trevlig och väldigt tilltalade på något sätt. Antingen är de drillade av företaget eller så hade denna man en speciell och unik personlighet i positiv bemärkelse. Mötte man alltid denna typ av människa skulle problem av detta slag aldrig uppkomma.

Hur som helst. Idag fick jag skriftligt besked om att mina pengar återbetalas under närmsta dagarna, inklusive ränta. Dessutom fick jag en bonus för sveda och värk som jag får kvitta mot samtalskostnad. När pengarna landat återstår för mig att ta tillbaka min anmälan hos ARN.

Detta var grymt effektivt och rekommenderas till alla er andra som hamnar i liknande situationer. Ger er inte! Plocka fram tjurskallen och kräv det ni har rätt till om ni nu vet eller tror er veta att ni har rätt. Ni har inget att förlora.

Hur man nu ska använda tjänsten e-post i mobilen till fast pris för 29 kr/mån är fortfarande en gåta. Är det någon av er som fått detta att fungera så kan ni väl höra av er. Själv väntar jag med spänning på hur Telia ska svara på orsaken till det inträffade.

Skam den som ger sig!

...och rätt fick jag...

...även denna gång...

...ödmjuk som jag är ;-)